Fiecare clasificare (indiferent de natura acesteia) este una subiectivă, controversată și greu de realizat. La capătul unui sezon 2023 fără istoric, am dedicat un articol (împărțit în două părți), topului 10 al piloților din acest sezon. Care este clasamentul vostru? Scrieți în secțiunea de comentarii.
Locul 10 – Sergio Perez
Perez a avut un sezon dezamăgitor, cu mult sub limitele / potențialul monopostului RB19. În lupta internă (din cadrul echipei Red Bull), mexicanul a fost surclasat clar de către Max Verstappen.
Cifrele vorbesc de la sine: 20-2 în regim de cursă, 20-2 în regim de calificare. Dacă eliminăm etapa din Arabia Saudită (unde Verstappen a avut probleme în Q2, iar olandezul s-a calificat al 15-lea), Perez a fost mai rapid doar într-o singură etapă decât Verstappen (Azerbaidjan).
Evoluțiile dezastruoase din calificări în sezonul 2023, au fost o constantă (nefericită) pentru Checo. Statistic, mexicanul a avut doar 13 prezențe în Q3 (din 22 posibile). Este inacceptabil să ai un asemenea procentaj, în momentul în care ai la dispoziție cel mai bun monopost de pe grilă.
Astfel, din cauza acestui aspect, nici rezultatele din cursă nu puteau să fie „extraordinare”. Un amănunt interesant, care rezumă perfect evoluția sa din acest sezon: Perez nu a reușit să adune nici măcar 50% din punctele obținute de Verstappen.
Desigur, Checo are un stil de pilotaj diferit în comparație cu rivalul său direct, iar monopostul RB19 a fost conceput în jurul lui Verstappen. În apărarea (parțială) a mexicanului, nici Gasly sau Albon nu s-au descurcat mai bine – atunci când cei 2 au pilotat pentru echipa austriacă și au fost coechipieri cu Verstappen.
Totuși, comparativ cu Perez, Gasly și Albon se aflau la început de carieră. Când s-a alăturat echipei Red Bull, Perez era deja la al 10-lea său sezon în F1 (iar speranțele erau mari, având în vedere evoluția sa la Racing Point).
De atunci (cu mici excepții), Sergio Perez a intrat într-un con de umbră. Cu siguranță, acesta nu este un pilotaj de campion mondial. Prin urmare, Perez ocupă doar locul 10 în acest top (deși a fost vicecampionul anului precedent).
Ca o opinie personală, sezonul 2023 făcut de Sergio Perez, este asemănător cu evoluția din 1995 a lui Damon Hill. În ambele cazuri (la începutul stagiunii), speranțele erau foarte mari. Din păcate, realitatea din teren a fost diferită….
Locul 9 – Oscar Piastri
Un debut promițător. După controversa din sezonul precedent, controversă legată de „transferul” lui Oscar Piastri la McLaren, deși acesta era deja anunțat ca inlocuitor al lui Fernando Alonso, la Alpine, australianul a avut un 2023 remarcabil.
Cu siguranță, punctul de referință a fost succesul de la Spa (din Sprint). Victoria este cu atât mai importantă, luând în considerare și circuitul pe care aceasta a avut loc.
Astfel, Piastri a fost unul dintre cei 2 piloți non-Red Bull (alături de Carlos Sainz), care au câștigat o cursă în sezonul precedent. Desigur, Piastri a pierdut duelul intern cu Lando Norris: 17-5 în cursă, 15-7 în calificări. Având în vedere că australianul s-a aflat la prima stagiune în F1, acest lucru nu este o „rușine”.
În momentul de față, Norris este unul dintre cei mai buni piloți de pe grilă, cu 5 sezoane petrecute în competiția regină a sporturilor cu motor (în cadrul aceleași echipe).
Confrom zvonurilor apărute în mass-media, britanicul ar fi dorit de Red Bull și Ferrari în sezonul 2025. Astfel, luând în considerare adversarul și faptul că a fost debutant în 2023, Piastri s-a descurcat surprinzător de bine.
Din punct de vedere al punctelor obținute (97), Oscar se clasează pe locul 2 într-un clasament al „debutanților” (doar Lewis Hamilton s-a descurcat mai bine decât Piastri, cu 109 puncte obținute în 2007).
Totuși, în epoca anterioară sezonului 2010, sistemul de punctare era total diferit (ex: în 2007, se acordau 10 puncte pentru victorie, 8 puncte pentru locul 2, 6 pentru poziția a 3-a etc).
Astfel, dacă este să folosim actualul sistem de punctaj, Oscar Piastri ar fi fost învins și Jacques Villeneuve (cu al său sezon 1996).
Are Piastri potențial de campion mondial? Este prea devreme să ne pronunțăm, însă australianul este văzut deja de către anumite persoane ca fiind „pilotul complet”.
Locul 8 – Alexander Albon
După o un stint eșuat la Red Bull, thailandezul pare că s-a „reinventat” alături de Williams. Odată cu sosirea lui James Vowles, echipa fondată de regretatul Frank Williams a progresat considerabil în 2023 (înregistrând cel mai bun sezon din 2017 încoace).
Având drept coechipier cel mai slab pilot de pe grilă (Logan Sargeant), Albon a fost liderul indiscutabil al echipei. Thailandezul l-a „spulberat” pe pilotul american: 22-0 în calificări, 18-3 în cursă. Diferența dintre cei 2 a fost uriașă, iar Albon s-a descurcat mai bine (în cadrul disputei interne), decât Verstappen sau Fernando Alonso.
Albon nu a ajuns însă în acest top, în urma dominației exercitată asupra coechipierului (din cauza motivul amintit mai sus). Performanțele din calificări (asiaticul a ajuns de multe ori în Q3) și evoluțiile constante din cursă, i-au adus un loc în acest clasament.
Alex Albon a arătat maturitate în pilotaj, iar prestațiile sale au depășit limitele mașinii Williams.
Singura calitate (care a ieșit în evidență) a monopostului FW45, a fost drag-ul extrem de scăzut. Astfel, monopostul s-a comportat bine pe circuite de mare viteză.
Albon a confirmat acest lucru (printr-un loc 7 la Monza), însă el a reușit să obțină performanțe bune și pe piste care nu favorizau atuul principal al monopostului britanic. La Zandvoort, într-o cursă desfășurată în condiții mixte, Albon a reușit să încheie cursa pe poziția a 8-a.
Ce concluzii putem trage după evoluția sa din acest sezon? Albon a reușit să depășească perioada petrecută la Red Bull, pilotajul său s-a îmbunătățit semnificativ comparativ cu perioada 2019-2020, iar Albon ar merita un monopost mult mai competitiv.
Locul 7 – George Russell
2022 a fost un an foarte bun pentru George Russell. Britanicul a terminat în fața lui Lewis Hamilton în clasamentul general și a obținut prima victorie a carierei (la Interlagos).
Totuși, în acel sezon, Hamilton a testat diferite soluții (cel puțin în prima parte a sezonului), care, în teorie, ar fi trebuit să rezolve problemele monopostului W13.
În 2023, situația a fost puțin diferită… Hamilton nu a mai avut rolul de „pilot de teste”, iar cei 2 britanici au avut monoposturi identice.
Rezultatul? Lewis a fost net superior în regim de cursă (15-7). În calificări (cel puțin din punct de vedere statistic), situația a fost echilibrată (11-11). Totuși, și aici, Hamilton are un mic plus (pole-ul obținut în Ungaria).
Russell nu a reușit să atingă limitele monopostului W14, a făcut greșeli sub presiune (ex. Las Vegas) și a „strâns” doar două apariții pe podium – Spania și Abu Dhabi (unde a profitat de penalizarea lui Sergio Perez).
Deși britanicul se declară „mulțumit” cu parcursul său din acest an (datorită faptului că a redus ecartul față de Hamilton în calificări și cursă), declarațiile sale trebuie privite cu scepticism…
George este un pilot de top, unul dintre cei mai buni ai generației sale, însă nu a demonstrat (cel puțin până acum) că este un pilot cu abilități ieșite din comun (în genul lui Fangio, Clark, Prost, Senna, Schumacher, Alonso, Hamilton etc).
În dezavantajul său, Russell este comparat și cu unul dintre cei mai buni piloți din istorie…. Rămâne de văzut în 2024, dacă George a reușit să învețe din propriile greșeli…
Locul 6 – Carlos Sainz
Pilotul iberic a avut un sezon constant. De altfel, pe parcursul carierei sale (cu excepția sezonului 2015), Sainz a fost un pilot care a ieșit în evidență la acest capitol.
De asmenea, Carlos a fost singurul pilot non-Red Bull care a câștigat un GP în acest an (Singapore). Totuși, spaniolul nu a avut un sezon mai bun decât Charles Leclerc (precum în 2022).
Ibericul a pierdut bătălia internă din cadrul echipei Ferrari. În calificări, Leclerc s-a dovedit mult mai rapid (15-7, 5-2 la pole-uri), însă -la fel ca la George Russell- și în cazul lui Sainz, comparația cu Leclerc este injustă.
Monegascul este (posibil) cel mai rapid pilot al generației sale. Pe un singur tur, Leclerc încă nu este la nivelul lui Senna, ori Gilles Villeneuve (pentru a face o comparație cu un alt pilot Ferrari).
Totuși, Charles are similitudini cu aceste legende ale motorsportului. În regim cursă, Sainz a mai echilibrat balanța în comparație cu Leclerc (11-9).
Performanțele din Singapore sau Monza au demonstrat valoarea compatriotului lui Fernando Alonso. Un sezon bun pentru Sainz. Spaniolul va intra în istorie, drept singurul pilot care a „doborât” hegemonia lui RB19. În acest punct, Sainz are similitudini cu Gerhard Berger (care a oprit hegemonia lui MP4/4, în sezonul 1988).
Aceasta este prima parte a clasamentului nostru. Topul 5 va fi publicat mâine…