Pilotul Red Bull, Max Verstappen, a primit două penalizări de câte 10 secunde în Marele Premiu de la Ciudad de Mexico, sancțiuni care i-au scos șansa la victorie și i-au permis rivalului Lando Norris să reducă diferența în clasamentul campionatului la 47 de puncte, cu doar patru etape rămase.
Ce s-a întâmplat între Verstappen și Norris?
După ce Carlos Sainz l-a devansat pe Verstappen pentru conducerea cursei, Lando Norris a început să-l preseze pe olandez. La virajul 4, Norris a încercat să-l depășească pe exterior, dar Verstappen a frânat târziu și a forțat McLaren-ul să iasă de pe pistă, revenind pe circuit înaintea lui Verstappen pe locul doi.
În următoarele viraje, Verstappen a atacat pe interior la virajul 8, dar a ieșit larg, obligându-l pe Norris să iasă și el de pe pistă. La întoarcerea pe circuit, Verstappen se afla pe locul trei, în timp ce Norris căzuse pe patru, cu Charles Leclerc de la Ferrari pe doi. Pe parcursul incidentului, Norris l-a descris pe Verstappen drept „periculos”.
Decizia comisarilor și analiza incidentelor
După examinarea incidentelor, comisarii FIA au stabilit că Verstappen a fost responsabil pentru ambele incidente și l-au sancționat cu două penalizări de câte 10 secunde, plus două puncte de penalizare pentru primul incident, acumulând șase puncte de penalizare în ultimele 12 luni.
■ Incidentul la virajul 4: Comisarii au explicat că Norris era înaintea lui Verstappen la intrarea în viraj și ar fi putut finaliza depășirea în siguranță dacă nu ar fi fost împins în afara pistei. Acesta a fost considerat o încălcare a Codului Sportiv Internațional, Articolul 2 b), care interzice unui pilot să părăsească pista fără un motiv justificat. Astfel, comisarii au impus o penalizare standard de 10 secunde.
■ Incidentul la virajul 8: Comisarii au analizat multiple unghiuri video și au concluzionat că, deși Verstappen era înainte la apexul virajului, acesta nu a putut completa depășirea și l-a obligat pe Norris să iasă de pe pistă, ceea ce i-a oferit o „avantaj de durată”. Aceasta a fost considerată o încălcare a Articolului 2 c) din Codul Sportiv Internațional, care cere ca un pilot să revină pe circuit doar atunci când este sigur și fără a câștiga un avantaj neregulamentar.
Reacția celor de la McLaren la sancțiuni
Zak Brown, CEO-ul McLaren, a considerat că penalizările nu sunt suficient de dure: „Este puțin ridicol. Aplaud decizia comisarilor FIA. Lando a condus exemplar.” La rândul său, Andrea Stella, directorul echipei McLaren, a declarat că sancțiunile au fost corecte și au demonstrat aplicarea consistentă a regulamentelor, lăudând autoritatea comisarilor și rolul lor în menținerea unei competiții corecte.
Punctul de vedere al echipei Red Bull
Christian Horner, șeful echipei Red Bull, a criticat decizia, argumentând că penalizările sunt prea dure și că Norris oricum nu ar fi putut finaliza virajul 4 din cauza vitezei ridicate și a cantității mari de combustibil în acel moment al cursei. Potrivit lui Horner, „dacă ai linia interioară, controlezi virajul” și a sugerat că regulile de depășire ar trebui simplificate pentru a evita astfel de situații.
În schimb, Horner a admis că penalizarea de la virajul 8 era justificată, deși a pus-o pe seama frustrării lui Verstappen că Norris nu a returnat poziția după primul incident.
Impactul asupra campionatului
Cu doar patru curse rămase, Norris a redus diferența față de Verstappen la 47 de puncte. Cu toate acestea, britanicul are nevoie de o performanță excelentă, obținând în medie 12 puncte mai mult decât Verstappen la fiecare etapă, pentru a avea o șansă reală la titlu.La constructori, McLaren se menține pe primul loc, în timp ce Ferrari a urcat pe locul doi, cu Red Bull în scădere pe trei. Aceste penalizări și reacțiile pe care le-au stârnit scot în evidență tensiunea ridicată în ultimele etape ale sezonului, unde fiecare decizie poate schimba cursul campionatului.